Pohľad na centrum mesta ponad Sad Janka Kráľa.
názov

Tapiola na Dunaji

Projekt netradične zameraný na hlavné mesto z vtáčej perspektívy. Bratislava je v očiach verejnosti vnímaná rôzne. Ľudia, ktorí v nej nežijú dlhodobo, prichádzajú len za prácou, alebo ako turisti, jej častokrát dávajú prívlastok betónovej džungle. Projektom sa snažím poukázať na fakt, že Bratislava je, ako jedna z mála svetových metropol, skutočne zeleným mestom. Prívlastok Tapiola som zvolil s odkazom na rovnomenné fínske mesto, ktoré bolo v šesťdesiatych rokoch 20. storočia budované, ako záhradné mesto plné zelene. Bratislava v mnohom tento projekt pripomína práve z vtáčej perspektívy, kedy sa divákovi otvára nevšedný pohľad na zelenú mestskú krajinu. Snímky sú komponované s dôrazom na známe mestské lokality v symbióze s okolitou zeleňou a zároveň ukazujú významné urbanistické zásahy posledných rokov. Tapiola vo fínskej mytológii označuje ríšu boha lesa Tapia a jeho manželky Mielikki. Bratislava, ktorou preteká najväčší európsky veľtok, je na jednej strane ohraničená úpätím Malých Karpát a na opačnej lužnými lesmi, preto si tento prívlastok určite zaslúži. Projekt má vzbudiť všeobecne lepšie povedomie o kvalite životnej úrovne v hlavnom meste a v jeho obyvateľoch navodiť pocit hrdosti a zmyslu pre rozvoj a zachovanie hodnôt, ktoré jeho lokalita ponúka.
autor

Matej Kalina

profesionálny fotograf, News and Media Holding /NMH/
Matej Kalina (1978) je slovenský fotoreportér, ktorý vo svojej tvorbe primárne dokumentuje momenty každodenného života. Fotografii sa začal aktívne venovať na univerzite pod vedením umeleckého fotografa Fera Tomíka. Na dráhu profesionálneho fotografa nastúpil vo vydavateľstve 7 Plus, kde takmer jednu dekádu viedol oddelenie fotoreportérov. Neskôr sa podieľal na formovaní vizuálneho oddelenia nového vydavateľského domu News and Media Holding, ktorého je aktívnym členom. Jeho reportážne fotografie pravidelne publikujú periodiká Plus 7 Dní, Život, Trend, Plus 1 Deň, Šarm, Zdravie, Dobré jedlo a ďalšie. Vo voľnej tvorbe inklinuje k sociálnemu dokumentu, kde sa podľa vlastných slov snaží o záznam neskreslenej reality tak, aby vytvoril divákovi priestor na vlastný názor. Za svoju tvorbu získal viacero ocenení Slovak Press Photo a Czech Press Photo.