13. júla vyhorelo desať hektárov lesa a požiar sa podarilo dostať pod kontrolu len 2 km od Ákosovej farmy. Príčinou požiaru mal byť malý kúsok skla, ktorý sústredil svetlo, podobne ako lupa, na suché kríky a tie sa neskôr zapálili.
názov

Tichá obloha, hučiaca krajina

V roku dvetisíc dvadsaťdva zasiahlo veľkú časť Európy vrátane Maďarska na niekoľko mesiacov extrémne sucho. Väčšina zavlažovacích kanálov, nádrží a jazier vo Veľkej dunajskej kotline vyschla a hladina vody v dvoch najväčších jazerách krajiny, Balatone a Velence, stále klesá. Divoká príroda a aj životné podmienky ľudí, ktorí tu žijú, sa radikálne zmenili. Mnohí poľnohospodári nemohli zavlažovať svoje polia a boli nútení predčasne pozbierať úrodu, ak im nejaká zostala. Úroda kukurice a slnečnice vo Veľkej dunajskej kotline a vo veľkej časti stredného Maďarska bola zničená a finálna úroda pšenice bola len zlomkom priemernej úrody. Chovatelia dobytka nemôžu pásť svoje zvieratá ani kosiť lúky, hoci sa cena krmiva strojnásobila, takže tí, ktorí ešte nezbankrotovali, sa radšej rozhodli zlikvidovať svoje stáda. Pre väčšinu z nich neexistuje iná alternatíva, bol to ich život, žili v symbióze s pôdou a svojimi zvieratami... Tieto zmeny a ich dôsledky, veterné smršte, veterná erózia, vlny horúčav, požiare, už majú negatívny vplyv na našu dopravu, zdravotníctvo a zásobovanie potravinami po celom svete. Toto leto zasiahlo tento región a Maďarsko niekoľko vĺn horúčav. Úplne vyprahnuté lúky, lesy a kroviny zvyšujú potenciál vzniku požiarov. Spálená plocha v Maďarsku sa v porovnaní s minulým rokom zvýšila desaťnásobne, pričom až 54 % požiarov zasiahlo poľnohospodárstvo. Pretrvávajúce vlny horúčav sú mimoriadne náročné aj pre ľudí žijúcich v mestských oblastiach, najmä pre starších ľudí, malé deti a ľudí s kardiovaskulárnymi ochoreniami, keďže predstavujú extrémnu záťaž pre ľudský organizmus. Vedci tvrdia, že ak nebudeme konať teraz, tieto smrteľné klimatické podmienky by sa do konca storočia mohli stať pravidlom a podľa predpovedí klimatických scenárov (REMO- ECHAM5) sa v rokoch 2050 až 2100 dve tretiny územia Maďarska stanú polopúšťou.
autor

Zsolt Balázs

voľný fotograf
Pre nezávislého umeleckého fotografa je najdôležitejším hľadiskom ľudskosť a objektivita, ktorú povyšuje nad všetky politické a ekonomické záujmy. Jeho tvorbu najviac charakterizujú štýly nezávislej fotoreportáže a dokumentarizmu. Hlavnú tému jeho diel tvorí skúmanie súčasných ľudských vzťahov, väčšinou v súvislosti s vypätými situáciami v konfliktných zónach. V nich sa veľmi zreteľne prejavuje vplyv rozhodnutí úradov a dôsledky, ktoré tieto vypäté okolnosti majú na životy ľudí. Jeho projekty sa väčšinou sústreďujú na zanedbávané, zraniteľné komunity a ľudí. Počas dlhodobých fotoprojektov skúma priame a nepriame dôsledky uzavretia hraníc, hraničných plotov a blokád; reflektuje však aj na svoje bezprostredné okolie a dokonca aj na vlastný život. Jeho projekty boli prezentované v publikáciách, na výstavách i vo fotoalbumoch. V sérii fotografií s názvom „Južné konce“ skúma dlhodobé dôsledky uzavretia maďarskej južnej hranice a neriešenej migračnej krízy na maďarsko-srbskej hranici, pričom naznačuje stopy možného budúceho konfliktu. V sérii "Zvyšky raja" predstavuje následky historického cyperskogréckeho a tureckého konfliktu, pričom skúma možnosti cezhraničnej spolupráce pri hľadaní ľudí, ktorí počas zrážok zmizli. V roku 2018 absolvoval majstrovský kurz Nikon-NOOR a získal magisterský diplom z kreatívnej fotografie na Szellemkép Szabadiskola. V rokoch 2019 a 2020 získal grant z Národného kultúrneho fondu Maďarska na podporu dokončenia svojho projektu "Zvyšky raja". Od roku 2019 je členom Zväzu maďarských fotografov a od roku 2022 členom Zväzu maďarských novinárov (ako nezávislý člen). Potom sa vrátil na dôležité miesto svojho detstva - breh potoka Rákos-patak - a prostredníctvom skúmania jeho prostredia sa zamýšľal nad otázkami súvisiacimi s našimi súčasnými existenčnými neistotami, akými sú viera, životné prostredie, domov či blahobyt. Názov série je "Krajina pri potoku". V aktuálnej sérii, na ktorej pracuje, skúma vplyv klimatických zmien v Maďarsku na životné prostredie a prostredníctvom neho na životy ľudí (pracovný názov: Prelúdium vodnej krízy). Vyzdvihnuté výsledky: 2019 / Helsinki Photo Festival - finalista so sériou "Nič nezvyčajné" / Národná kultúrna nadácia: Zvyšky raja (Cyprus) - štipendium 1. ročníka 2019 / Národná kultúrna nadácia: Zvyšky raja (Cyprus) - štipendium na 2. ročník 2020 / Publikácia Human Right Pulse:Južné konce 2020 / Modem: Centrum moderného a súčasného umenia - Deep Flows - skupinová výstava 2021 / Picture of lights - Národný fotosalón, Műcsarnok / Kunsthalle 2022 / Vybrané na Rotterdam Photo Festival 2022 - The Human blueprint – Krajina pri potoku, samostatná výstava.